Vil du vite mer om Trafikkforsikringsforeningen? Hvis du ikke har ansvarsforsikring på kjøretøyet ditt, kan Trafikkforsikringsforeningen ilegge deg gebyr for hver dag kjøretøyet forblir uforsikret. I denne guiden forklarer vi hva Trafikkforsikringsforeningen er, hva du kan gjøre for å unngå gebyr fra Trafikkforsikringsforeningen, hvilke typer bilforsikring du kan velge mellom og mye mer. Vet du hvordan du kan klage på gebyr fra Trafikkforsikringsforeningen? Les denne guiden, så vet du hvordan du skal forholde deg til Trafikkforsikringsforeningen.
Ønsker du hjelp med trafikkforsikringsforeningen, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Trafikkforsikringsforeningen er en norsk organisasjon som har ansvaret for å sikre oppgjør i tilfeller der skadevolder er uforsikret, utenlandsk eller ukjent. Alle forsikringsselskaper som selger trafikkforsikring i Norge har plikt til å være medlem av Trafikkforsikringsforeningen. I 47 andre land finnes en tilsvarende forening som har avtale med den norske Trafikkforsikringsforeningen. Denne avtalen sørger for at norske eiere av bil og andre kjøretøy har tilsvarende rettigheter når de ferdes i de 47 andre landene.
Følgende land er med i ordningen: Albania, Andorra, Azerbaijan, Belgia, Bosnia Herzegovina, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Hviterussland, Iran, Irland, Island, Israel, Italia, Kroatia, Kypros, Latvia, Litauen, Liechtenstein, Luxembourg, Makedonia, Malta, Marokko, Moldova, Montenegro, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Russland, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Serbia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tunisia, Tyrkia, Tyskland, Ukraina, Ungarn og Østerrike.
Etter EUs 4. og 5. motorforsikringsdirektiv har Trafikkforsikringsforeningen fått funksjonen som sentralorgan, informasjonssenter og erstatningsorgan. Det innebærer blant annet at folk med utenlandsk kjøretøy som blir involvert i en trafikkulykke kan ta kontakt med Trafikkforsikringsforeningen for å finne ut hvor kjøretøyet er forsikret.
Trafikkforsikringsforeningen har også ansvaret for å kreve inn gebyr fra eiere av uforsikrede kjøretøy på vegne av staten. I Norge må nemlig alle registrerte kjøretøy ha ansvarsforsikring. Dette gjelder uavhengig av om du bruker kjøretøyet eller ikke. Det er kjøretøyets eier som plikter å forsikre kjøretøyet, og dersom plikten ikke overholdes, vil Trafikkforsikringsforeningen ilegge deg et gebyr for hver dag kjøretøyet forblir uforsikret. Gebyrets formål er å motivere eiere av kjøretøy til å oppfylle den lovpålagte plikten om å forsikre kjøretøy.
I tillegg til plikt om å forsikre kjøretøy, har man også plikt til å betale trafikkforsikringsavgift for kjøretøyet. Trafikkforsikringsavgiften har erstattet det som tidligere het årsavgift, og det er i dag forsikringsselskapet ditt som har ansvaret for å kreve inn trafikkforsikringsavgiften. Eier du et tyngre kjøretøy, skal du betale vektårsavgift, men denne blir krevd inn av Skatteetaten. Du har bare plikt til å betale trafikkforsikringsavgift for tiden kjøretøyet ditt er ansvarsforsikret, og avgiften kreves inn samtidig med forsikringen. Dette gjør det mer fleksibelt for deg fordi du kan velge om du vil betale avgiften årlig, per halvår, per kvartal eller per måned.
Enten du har kjøpt deg bil for første gang og skal i gang med å forsikre kjøretøyet ditt, eller om du forsøker å finne ut mer om Trafikkforsikringsforeningen i forbindelse med kjøring i andre land eller kjøring med utenlandsk kjøretøy, kan det hende du kommer over en del nye begreper med uklar betydning. Vi skal her redegjøre for noen sentrale begreper knyttet til Trafikkforsikringsforeningens virksomhet.
Grenseforsikring: Grenseforsikring er en type trafikkforsikring som utstedes av Trafikkforsikringsforeningen gjennom tollvesenet til eiere av utenlandske kjøretøy som ikke er med i det såkalte Grønt Kort-systemet. I slike tilfeller kan det kjøpes grenseforsikring for å kunne kjøre i EU-land, EØS-land og Sveits. Skader slike kjøretøy forårsaker under kjøring i Norge er også Trafikkforsikringsforeningens ansvar.
Grønt Kort-systemet: Gjennom Grønt Kort-systemet kan du få et såkalt grønt kort, som er et internasjonalt forsikringsbevis og som viser at du har ansvarsforsikring i hjemlandet ditt. Grønt kort skal inneholde informasjon om eier, sjåfør og forsikringsselskap, og kan fås av forsikringsselskapet ditt. Hvis et kjøretøy fra et land som er med i Grønt Kort-samarbeidet forårsaker skader i Norge, har Trafikkforsikringsforeningen mulighet til å gjøre opp skaden på vegne av det utenlandske forsikringsselskapet der kjøretøyet er forsikret.
Informasjonssenter: I henhold til EUs 4. og 5. motorforsikringsdirektiv er Trafikkforsikringsforeningen anerkjent som informasjonssenter, sentralorgan og erstatningorgan. Som informasjonssenter skal Trafikkforsikringsforeningen blant annet føre register over registreringsnummer på kjøretøy i hjemlandet og polisenummeret på motorvognens trafikktrygd. I tillegg skal de som informasjonssenter gi skadelidte kontaktinformasjonen til eieren av kjøretøy som har forårsaket skade, og de skal samarbeide med de andre informasjonssentrene i andre land.
Sentralorgan: Som sentralorgan skal Trafikkforsikringsforeningen sørge for at skadelidte gis grunnleggende informasjon som er nødvendige for å behandle eventuelle erstatningskrav. Dette gjøres gjennom et sentral register som gjøres tilgjengelig for berørte parter.
Erstatningsorgan: Som erstatningsorgan skal Trafikkforsikringsforeningen i enkelte tilfeller behandle erstatningskrav som gjelder skader etter trafikkulykke i en annen EØS-stat, og eventuelt utbetale erstatning i de tilfeller der den skadelidte har krav på det.
Den lovpålagte plikten om å ha ansvarsforsikring på kjøretøy er nedfelt i bilansvarsloven §15. Det fremgår her at det er kjøretøyets eier som plikter å forsikre kjøretøyet, og en ansvarsforsikring er ment å dekke skader som bilen din påfører andre personer eller andres eiendeler. Hvis du ikke har ansvarsforsikring på bilen, risikerer du å bli stilt økonomisk ansvarlig for slike skader selv. Hvis du har et registrert kjøretøy uten ansvarsforsikring, vil Trafikkforsikringsforeningen etter Forskrift om gebyr for uforsikret motorvogn sende deg et gebyr for hver dag bilen forblir uforsikret. Gebyrsatsene avhenger av hva slags kjøretøy du har. For moped, traktor, motorredskap og veterankjøretøy er gebyret for tiden 50 kroner per dag. For personbil, campingbil, varebil, beltebil, motorsykkel og snøscooter er gebyrsatsen 150 kroner per dag, og for buss og lastebil ligger gebyrsatsen på 250 kroner per dag. Gebyrene som kreves inn går til å dekke skader forårsaket av uforsikrede eller ukjente kjøretøy, jf bilansvarsloven §10.
For å unngå gebyr fra Trafikkforsikringsforeningen, er det viktig at du skaffer deg ansvarsforsikring så raskt som mulig. Om det går lang tid før du forsikrer kjøretøyet ditt, vil det bare bli dyrere for deg ettersom gebyrene ilegges for hver dag kjøretøyet er uforsikret. Noen unnlater å forsikre kjøretøy som ikke er i bruk eller som ikke er i stand til å kjøre. I slike tilfeller må du levere inn skiltene dine til Statens Vegvesen for å unngå gebyret. Om du bare bruker kjøretøyet ved noen få anledninger per år, må du enten skaffe ansvarsforsikring eller levere inn skiltene for periodene når bilen ikke er i bruk.
Hvis du mener du er ilagt gebyr urettmessig, har du mulighet til å klage. Klagen må fremsettes innen tre uker fra du mottok kravet om gebyr. Klagen må både være skriftlig og begrunnet. I tilfeller der du har mottatt gebyr for å ikke ha gyldig forsikring, bør du kontakte forsikringsselskapet ditt. Dersom du mener bilen din allerede er avskiltet og du likevel har fått gebyr, bør du kontakte Statens Vegvesen for å høre hva som har skjedd.
Når du skal tegne bilforsikring kan du velge mellom flere forskjellige typer forsikring med ulik dekningsgrad. Vi skiller her på ansvarsforsikring, delkasko, kasko og superkasko/toppkasko. Ansvarsforsikringen gir minst dekning og er den eneste typen bilforsikring som er lovpålagt i Norge. Siden ansvarsforsikringen har lavest dekning, er det også den rimeligste typen forsikring. En ansvarsforsikring dekker kun skader som bilen din påfører andre personer, andres biler eller andre eiendeler som du blir erstatningsansvarlig for. Den dekker altså ikke skader som påføres din egen bil, enten i kollisjon eller i andre sammenhenger.
Hvis du vil ha bredere dekning på bilforsikringen din enn det som tilbys gjennom en ansvarsforsikring, kan du velge delkasko. Delkasko dekker ansvar på samme måte som en vanlig ansvarsforsikring, men den dekker også skader på din egen bil som forårsakes av lyn, naturskader, brann og biltyveri. I tillegg vil du med delkasko få dekket redning og veihjelp. Hvis du selv forårsaker skader på din egen bil, dekkes ikke slike skader av en bilforsikring med delkasko.
En kaskoforsikring dekker alt som dekkes av en ansvarsforsikring og delkasko, men dekker i tillegg skader på din egen bil, selv om du selv skulle være skyld i skadene. Det innebærer at du med kaskoforsikring både er dekket for ansvar, biltyveri, skader som følge av lyn, brann, naturskader og lignende, redning og veihjelp, samt skader på din egen bil, for eksempel som følge av utforkjøring, kollisjon med en annen bil eller at bilen din velter. Hva som dekkes av såkalt superkasko eller toppkasko varierer fra forsikringsselskap til forsikringsselskap, men ofte vil det gis utvidet dekning knyttet til totalskader, samt dekning av utgifter til leie av leiebil i perioder når bilen er på verksted. Siden dekning og vilkår varierer, er det viktig at du sjekker vilkårene grundig og vurderer disse opp mot dine egne behov før du velger forsikring.
Mange er usikre på hvilken bilforsikring de skal velge, og flere stiller seg spørsmålet om hvorfor de bør velge akkurat den ene eller den andre typen bilforsikring. Når det gjelder ansvarsforsikring, er svaret ganske lett. Ansvarsforsikring trenger du fordi det er lovpålagt, slik at du egentlig ikke har noe annet valg hvis du har planer om å ta i bruk bilen din. Ansvarsforsikring er ikke bare viktig fordi loven krever det, den er også svært viktig å ha i tilfelle du skulle være så uheldig at du påfører andre skader når du er ute og kjører, og på den måten bli erstatningsansvarlig. Skader vi påfører andre i trafikken kan bli svært dyre, og særlig gjelder dette personskader som ofte kommer opp i millionklassen. Uten en ansvarsforsikring må du dekke dette ut av egen lomme, noe de fleste av oss ikke har råd til.
Mens valget om å ha ansvarsforsikring eller ikke er lett, er det noe vanskeligere å si om du bør velge bilforsikring med delkasko eller kasko. Her er det i større grad opp til deg å velge hvilken dekningsgrad du har behov for. Den mest vesentlige forskjellen mellom delkasko og kasko er knyttet til dekning av skader på egen bil som følge av kollisjon og utforkjøring. Hvis du har en bil av høy verdi, anbefales det gjerne å skaffe kaskoforsikring fordi et eventuelt tap og reparasjonsutgifter kan bli veldig høye på dyre biler. Generelt er det greit å velge delkasko på biler som har en anslått verdi på mellom 50.000 og 100.000 kroner, mens kaskoforsikringen gjerne er et bedre valg på biler som er verdt mer enn 100.000 kroner. Med kaskoforsikring på en bil av lavere verdi er det gjerne ikke lønnsomt, fordi forsikringspremien og egenandelen vil være såpass høy at det ofte er rimeligere å bare betale for reparasjon selv.
Det beste rådet vi kan gi er at du skaffer ansvarsforsikring på kjøretøyet ditt når det kreves for å unngå gebyr fra Trafikkforsikringsforeningen. Vi har likevel flere andre gode råd knyttet til forsikring.
Hvis du skal ut å reise, er det viktig å sjekke om du trenger å ha med deg det grønne kortet for å bevise at du har ansvarsforsikring i Norge. Hvis du skal reise i EØS-området trenger du normalt ikke ta med deg det grønne kortet. Du bør likevel ta det med hvis du skal reise til land som er omfattet av Grønt Kort-samarbeidet, men som ikke er medlem av EØS. Dette inkluderer Albania, Bosnia Hercegovina, Hviterussland, Iran, Israel, Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Russland, Serbia, Tunisia, Tyrkia og Ukraina. Selv om du ikke må ha grønt kort ved reiser til EU/EØS-land i Sør-Europa, anbefaler likevel Trafikkforsikringsforeningen at du tar det med på reiser til disse landene.
Prisen på en bilforsikring avhenger av mange forskjellige faktorer. Blant annet hvilken bil du har, hvor du bor, hvor mye du kjører og lignende. En av de viktigste prisfaktorene er din skadehistorikk som sjåfør. Hvis du ikke har registrerte skader, kan du få en rimelig bilforsikring, og hvis du har omfattende skadehistorikk så må du regne med å betale mer. Forsikringsselskapene opererer med bonussystemer som gir deg rabatt på forsikringen ved skadefri kjøring over flere år. Det gis 10 prosent bonus for hvert år med skadefri kjøring opptil maksimalt 70 eller 80 prosent, før bonusøkningen går noe tregere. Den beste måten å få billig bilforsikring på, er altså ved å kjøre pent og unngå skader. Du kan lese mer i denne artikkelen om bonus på bilforsikring.
Hvis du har flere typer forsikring, for eksempel innboforsikring, helseforsikring, reiseforsikring eller hvilken som helst annen type forsikring, kan det lønne seg å samle alle forsikringene i ett og samme selskap. Da får du som regel tilgang på en såkalt samlerabatt. En samlerabatt gis normalt hvis du har tre eller flere forsikringer i samme selskap, og rabatten er på mellom 10 og 25 prosent. Så hvis du allerede har et par forsikringer hos If, Storebrand, Tryg eller et annet forsikringsselskap, bør du sjekke om du kan få samlerabatt hvis du også kjøper bilforsikring hos samme selskap.
Ønsker du hjelp med trafikkforsikringsforeningen, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg