Vil du vite mer om hva du gjør ved forsinket fly? I denne guiden forteller vi deg mer om hvordan flyforsinkelser kan være relatert til dine forsikringer, hvilke rettigheter du har og mye mer. Hva er egentlig forskjellen på en innstilt og en kansellert flyvning, og hva gjør du når flyet ikke tar av i det hele tatt? Les denne guiden, så vet du hvordan du skal få hjelp når flyet ditt er forsinket!
Ønsker du pristilbud på forsinket fly, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Et fly regnes som forsinket når det settes en ny avgangstid enn opprinnelig angitt på billetten eller ved gaten din. En liten forsinkelse er ganske vanlig og ikke særlig problematisk. Da kan du slå ihjel tiden i Duty Free eller ved gaten med en bok. Det er når forsinkelsene begynner å nå over en time at man blir nervøs, og det er også da det begynner å kunne få konsekvenser.
Dine rettigheter ved forsinkelse er lovbestemt gjennom EU-direktiv 261/2004, som beskriver hva du har krav på og hvordan dette avhenger av reisens lengde samt hvor lenge flyet er forsinket.
Som en hovedregel kan man si at rettighetene dine ikke trer i kraft før forsinkelsen er:
Du har krav på følgende kompensasjon avhengig av hvor lang forsinkelsen er, innenfor kortere og lengre reiser:
En annen, svært aktuell form for forsinkelse er forsinkelsene på europeiske flyplasser som følge av dårlig bemanning mange har opplevd i løpet av våren 2022. Beklagelige utfall som å miste flyet på grunn av slike forsinkelser dekkes verken av flyselskapene eller forsikringen din. Hva som dekkes, kommer vi tilbake til i seksjonen "Forsikring".
Ved forsinket fly er det flere rettigheter og definisjoner du bør kjenne til. Her forklarer vi noen av dem:
Kansellering vs. innstilling: En kansellert flyvning er en avlyst flyvning og innebærer at flyet du skulle ha reist med ikke flyr. Det at flyet blir innstilt har akkurat samme utfall; flyet går ikke. I begge tilfeller har du rett til å enten få refundert billetten din, å bli ombooket til neste mulige avgang eller å ombooke til et senere tidspunkt.
EU-direktiv 261/2004: Dette regelverket omhandler flyselskapets ansvar for kompensasjon og bistand til flypassasjerer ved forsinkelse, kansellering, overbooking og nektet ombordstigning på flyvninger innen EU og EØS.
Forpleining: I hovedsak betyr dette å sørge for mat og drikke for noen. I denne sammenhengen betyr det at flyselskapet plikter å tilby passasjerene måltider og forfriskninger i løpet av ventetiden ved forsinket flyavgang, som oftest i form av matkuponger eller et pengebeløp ment til det formålet.
Kompensasjon: Dette er et ekstra pengebeløp du får utbetalt for tort og svie utover erstatningen av dine faktiske utgifter ved forsinkelse eller kansellering. I noen tilfeller har passasjerer mottatt kompensasjoner på inntil 40.000 kroner.
Se for deg at du sitter på Gardermoen og nettopp har fått beskjed over høyttaleranlegget om at du må sitte og vente på flyplassen en god stund lenger enn du hadde håpet på. Hvem henvender du deg til, og når er det greit å si ifra?
Heldigvis har vi laget en guide til flyforsinkelser og erstatningskrav som du kan følge, steg for steg!
Ved beskjed om forsinkelser over høytaleranlegget vil det være lurt å skaffe seg nærmere informasjon, slik at du får oversikt over situasjonen. Et første naturlig steg vil være å gå til gaten avgangen skal gå fra, og henvende deg i skranken der. Hvis det ikke er en stor forsinkelse, vil det være lurt å oppholde seg i området rundt gaten.
Ved forsinkelser på minimum to timer, har du krav på å bli informert skriftlig om dine rettigheter fra flyselskapets side. Nå for tiden skjer dette som regel gjennom SMS eller E-post.
Trenger du ytterligere informasjon kan du henvende deg til kundeservice på flyplassen. Oppstår forsinkelsen etter ombordstigning, må du lytte til kabinpersonalet og henvende spørsmål til dem, da de er rådende autoritet ombord.
Er forsinkelsen på minimum to timer, setter dine rettigheter inn avhengig av lengden på reisen. Det er altså nå du skal begynne å mase og “stå på krava”.
“Matkupongen”, eller et erstatningsbeløp til mat og drikke under ventetiden, får du ved å henvende deg til flyselskapet. Her får du også pengeerstatning ved lengre forsinkelser som utbetales i euro og som oftest kontant der og da.
Er du så uheldig at flyet ditt ikke tar av i det hele tatt og du er ombooket til en flyavgang dagen etter, skal flyselskapet sørge for transport bort fra flyplassen, overnatting og transport tilbake til flyplassen dagen etter.
I denne prosessen skal flyselskapet ta særlig hensyn til behovene hos bevegelseshemmede personer og barn som reiser alene.
Det er flyselskapet som skal sørge for at bagasjen din kommer med det neste flyet. Det er ikke sikkert at du vil få med deg bagasjen til hotellet, men i de tilfellene du får det, må du da selv sjekke den inn igjen på nytt dagen etter.
Som vi har vært inne på tidligere, er det flyselskapet som har ansvar for det umiddelbare i situasjonen når flyet ditt er forsinket. Forsikringsselskapets funksjon er i dette tilfellet mer retroaktiv og går ut på å gi deg pengene tilbake for utgifter du har støtt på rundt forsinkelsen. Det er altså lite forsikringsselskapet kan gjøre for deg der og da, men når du skal kontakte dem i etterkant av en forsinket reise for å få erstattet utgifter som dekkes gjennom reiseforsikringen er det viktig å ha riktig dokumentasjon i orden.
De fleste forsikringsselskaper krever nemlig at du må sende inn skriftlig bekreftelse på forsinkelsen fra flyselskapet. Derfor er dette viktig å skaffe når du står der på flyplassen. Husk også å spare på kvitteringer fra eventuelle taxiturer og buss- og togbilletter, i tilfelle det blir forsinkelser.
Noen nyttige informasjonskilder rundt kansellering og forsinket fly for deg som passasjer finnes blant annet på Forbrukerrådets nettsider. Her kan du for eksempel bruke en kalkulator for å finne ut av hva du har rett på basert på flyinformasjonen din.
Nå har vi gitt deg et overblikk over hva du kan forvente av flyselskapet ved forsinkelser. Når vi så skal snakke om forsikring i forbindelse med forsinket fly, må vi tilbake til EU-direktiv 261/2004. Som tidligere forklart, beskriver direktivet at flyselskapet er lovpålagt å sørge for bistand og erstatning for flypassasjerene sine ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking. Med det ligger alt ansvaret på flyselskapet og forsikringsselskapet har ingenting igjen å dekke rundt flyforsinkelser - Det er flyselskapets jobb.
EU-regelverket vises ofte til i forsikringsdokumentenes vilkår, for å understreke at forsikringsselskapet aldri vil erstatte det flyselskapet har erstatningsansvaret for. I praksis betyr dette at du ikke kan få dobbelt utbetaling: En forsikring vil i dette tilfellet ikke gi deg rett på et pengebeløp som flyselskapet allerede har gitt deg i erstatning.
Det er imidlertid aspekter rundt flyforsinkelser en forsikring kan hjelpe deg med. I hovedsak er dette forsinkelser i forbindelse med flyreisen: Du kan få dekket merutgifter til reise (inntil 3.000 kroner per person) og overnatting når en forsinkelse oppstår etter at reisen er påbegynt.
Dette gjelder hvis noe forsinker deg på vei til flyplassen med følgende betingelser:
Denne bistanden vil du da enklest få gjennom en reiseforsikring.
En reiseforsikring er en forsikring som dekker en rekke situasjoner du kan havne i når du reiser i både inn- og utland, i tillegg til utgifter rundt forsinket fly. Mange anser reiseforsikring som uvurderlig når man skal ut å reise. Den vanligste formen for reiseforsikring er helårs reiseforsikring, men du kan også kjøpe reiseforsikringer til en spesifikk reise eller som varer et bestemt antall dager.
Gjennom enkelte selskapers utvidede reiseforsikringer vil du få dekket kostnader relatert til forhåndsbetalte arrangementer og reservasjoner, inkludert hotellopphold, når forsinkelsen er på over åtte timer.
I tillegg til dekningsområdene relatert til forsinkelser, dekker en reiseforsikring:
La oss ta et eksempel: Du skal på ferie til Malaga med flyet fra Oslo Lufthavn, men en signalfeil gjør at toget ditt blir stående i Lillestrøm. Du bestemmer deg for å forsøke å rekke flyet ved å ta taxi til Gardermoen. Når du kommer frem finner du ut at flyet er forsinket - Flaks, du rakk det! -, men etter en stund begynner det å bli lenge å vente og avgangstiden flyttes stadig fremover. Det plinger i mobiltelefonen med en melding fra flyselskapet om at flyet ikke kommer til å gå før tre timer etter opprinnelig avgangstidspunkt. Ettersom dette var en kveldsflyvning, vil du nå mest sannsynlig ikke kunne sjekke inn på det forhåndsbookede hotellet før morgenen etter, selv om du ankommer Malaga midt på natten.
Flyselskapet vil i dette tilfellet dekke utgiftene du hadde til mat og drikke på flyplassen mens du ventet på den forsinkede flyavgangen. Reiseforsikringen vil dekke taxiregningen til Gardermoen og en natt på et annet hotell i Malaga.
En helårs reiseforsikring koster anslagsvis mellom 900 og 2.500 kroner, avhengig av ordinær eller utvidet dekning, mens en enkeltreiseforsikring er noe lavere i pris. Det å få flere forsikringer hos samme selskap (en såkalt samlerabatt) eller å være medlem hos fagforeninger som Utdanningsforbundet eller LO, gir rabatt hos flere forsikringsselskaper. I tillegg har mange kredittkortselskaper reiseforsikring inkludert når mer enn 50 prosent av reisen betales med kredittkort. Du kan bestille reiseforsikring via store norske forsikringsselskap (som Tryg og If Skadeforsikrings Europeiske Reiseforsikring) sine nettsider eller ved å snakke med en kunderådgiver på telefon.
Ønsker du tilbud på reiseforsikring fra flere ulike forsikringsselskaper, kan du henvende deg til oss i Forsikringsmart, så hjelper vi deg.
Vi håper å ha gitt deg den informasjonen du søkte om hvordan å håndtere flyforsinkelser gjennom denne guiden, og at du nå vet mer om hva du har krav på fra flyselskapets side samt hva en reiseforsikring kan hjelpe deg med neste gang du skal ut og fly!
La oss ta en liten oppsummering:
Så lenge du setter deg inn i hva du har krav på, kan du klare deg med bistanden fra flyselskapet ved forsinkelser. For den som ønsker større sikkerhet, vil en reiseforsikring være en god måte å få dekket det flyselskapet ikke er pliktig til å bistå med. Hvilke forsikringer du bør tegne, vil uansett alltid komme an på hva du selv har anledning til, foretrekker og har fokus på, samt din økonomiske situasjon.
Ønsker du pristilbud på forsinket fly, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg