Vil du vite mer om småbåtregisteret? For å kunne kjøpe båtforsikring kreves det som regel at du registrerer båten din i småbåtregisteret. I denne guiden forteller vi deg mer om hva småbåtregisteret er, hva registrering har med båtforsikring å gjøre, hvilke typer båtforsikring som finnes på markedet og mye mer. Vet du hvilke registre som finnes for båt og skip, og i hvilke tilfeller registrering er lovpålagt? Les denne guiden, så vet du hvordan du skal forholde deg til registrering i småbåtregisteret.
Ønsker du hjelp med småbåtregisteret, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Småbåtregisteret er et nasjonalt register som drives av Redningsselskapet. I dag er det frivillig å registrere båter i småbåtregisteret, mens det frem til 2004 var obligatorisk. Større båter som er mer enn 15 meter lange har man en lovpålagt plikt til å registrere i Skipsregisteret NOR, men hvis du har en båt som er mindre enn 15 meter, kan du selv velge om du vil registrere den i småbåtregisteret eller ikke. Det er likevel mange fordeler forbundet med registrering, særlig når det kommer til båtforsikring.
Når du registrerer båten din i småbåtregisteret, tildeles båten et kjennetegn som består av tre bokstaver og tre tall. I tillegg får du et båtkort og et skilt. På denne måten samles informasjon om båten, eier og motor på ett sted slik at aktører som trenger informasjon om båten og eierforholdet kan få dette raskt. Det kan for eksempel være aktører som Havnevesenet, Redningsselskapet, Politiet eller forsikringsselskaper. Hvis det skulle være nødvendig å igangsette søk i tilfeller der båten blir funnet drivende, vil informasjonen i registeret gjøre letearbeidet enklere og pårørende kan kontaktes raskere.
Registrering i småbåtregisteret gjør det lett å komme i kontakt med båteier. Noen ganger kan det være nødvendig som følge av at båten kommer på avveie, at den er i ferd med å synke, hvis den har for dårlig fortøyning eller er lagt til feil. Registrering gir dessuten litt ekstra trygghet i forbindelse med kjøp og salg av båt. Hvis du vurderer å kjøpe en båt, kan du identifisere selger og finne ut om vedkommende er rettmessig eier av båten. I tillegg kan du få tilgang til historikk om båtens tidligere eierforhold. Om du skal tegne båtforsikring, vil du se at de fleste forsikringsselskaper enten stiller som krav at du registrerer båten i småbåtregisteret, eller at de gir rabatt på forsikringen hvis den er registrert, for eksempel i form av lavere egenandel.
Per i dag koster det 460 kroner å registrere en båt i småbåtregisteret, og i tillegg må man betale er årsgebyr på 230 kroner. Hvis du er totalmedlem eller total plussmedlem i Redningsselskapet, trenger du bare betale 115 kroner i årsgebyr. Omregistrering ved eierskifte koster 285 kroner.
Hvis du har kjøpt deg båt for første gang, er det mulig du vil møte på noen nye begreper som kan virke uklare. Her gir vi en nærmere forklaring av noen begreper knyttet til registrering og forsikring av båt.
Redningsselskapet: Redningsselskapet er en humanitær, frivillig sjøredningsorganisasjon som jobber for å redde liv til sjøs, forebygge ulykker og gjøre det tryggere å ferdes på sjøen. Organisasjonen består av 1.600 redningsfolk og 53 redningsskøyter. Redningsselskapet gir opplæring til barn og unge i sjøvett og beregner å ha reddet over 6.400 liv siden oppstart i 1893. Småbåtregisteret ble først opprettet av Tollvesenet, men i senere tid har registeret blitt overført til og drevet av Redningsselskapet. Småbåtregisterets overskudd går til Redningsselskapets arbeid med å redde liv til sjøs.
Securmark: Securmark er et datterselskap av Redningsselskapet som i samarbeid med forsikringsbransjen og båtprodusenter driver med tyverimerking av båter og båtmotorer. Tyverimerking gjør båt og motor mindre attraktive for tyver og fungerer ved at det sprayes ID-micromerker på båt eller motor som er umulig å fjerne og som gjør det mulig å finne ut hvem som eier båten. Ved å tyverimerke båten din hos Securmark, vil du hos de fleste forsikringsselskap få rabatt på forsikringspremien. I senere tid har Securmark og småbåtregisteret blitt slått sammen til ett register.
Skrognummer: Skrognummer er et annet navn for WIN-kode (Watercraft Identification Number) og ble etter EU-regler et krav for alle båter som ble satt på markedet etter 16. juni 1998. Skrognummeret skal være plassert på skroget, vanligvis under fenderlisten på styrbord side av akterspeilet, og nummeret består av 15 tegn som gir deg nyttig informasjon om båtens produksjonsland, produsentens identifikasjon, båtens serienummer, produksjonsmåned, produksjonsår og modellår. Det kan være nyttig å tolke skrognummeret hvis du kommer over en båt som selges som ny, fordi skrognummeret vil fortelle deg hvilket år den ble produsert og hvilken årsmodell det er.
Maskinhavaridekning: Maskinhavaridekning er en type dekning i noen båtforsikringer som dekker forsikringstaker mot tap som følge av skader på motoren som ikke er forårsaket av en ytre hendelse. Normalt er ikke maskinhavaridekning inkludert i de fleste båtforsikringer, men må gjerne kjøpes i tillegg som en utvidet dekning. Hvis du har en gammel båtmotor, vil det være vanskelig å få maskinhavaridekning. Og hvis du skulle få det, vil sannsynligvis dekningen være nokså lav.
Småbåtregisteret er bare et av flere register for båter i Norge. Som nevnt er det frivillig å registrere mindre båter på under 15 meter i småbåtregisteret, men hvis du har en båt som er større enn 15 meter, så er registrering lovpålagt. Vi skal her se nærmere på noen av de andre registrene som finnes.
Norsk Ordinært Skipsregister driftes av Sjøfartsdirektoratet og håndterer registrering, kontroll og tilsyn av skip i Norge. Båter som er større enn 15 meter har registreringsplikt, mens båter som er mellom 7 og 15 meter kan frivillig registreres i Norsk Ordinært Skipsregister. Registrering i Norsk Ordinært Skipsregister gir et rettsvern på samme måte som ved tinglysning av fast eiendom. Det innebærer at båten kun kan selges av personen som er registrert eier. I tillegg gjør registrering det mulig å ta frivillig pant i båten, noe som kan gjøre finansiering lettere. Hvis du ikke har registreringsplikt koster registrering 3.600 kroner. Ved eierskifte må man betale 1.734 kroner.
Norsk Internasjonalt Skipsregister er et register for passasjer- og lasteskip, samt boreinnretninger og andre flyttbare innretninger. Registeret er til for å sikre rettsvern for norske skip. Skipene i dette registeret seiler under norsk flatt og er underlagt norsk jurisdiksjon. I tillegg gjør registeret det enklere å føre offentlig kontroll med skip og eierforhold. Ved kjøp av skip som er større enn 15 meter, må man sjekke om skipet er registrert i NOR eller NIF og om det er registrerte heftelser på skipet.
Skipsbyggingsregisteret (BYGG) er en egen avdeling i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Registrering her er frivillig, men skipet må være minst 10 meter langt. Skipsbyggingsregisteret er for fartøy som er under bygging i Norge eller fartøy som har kontrakt om bygging i Norge. Begjæring om registrering må sendes av eieren av skipet som er under bygging eller av den som har bestilt bygging av skip i henhold til byggekontrakten.
Som båteier har du kanskje lurt om du skal forsikre båten din. I motsetning til biler, er det ikke lovpålagt å forsikre båt, men mange velger likevel å forsikre båten i tilfelle den skulle bli skadet, stjålet eller synke. Det finnes mange forskjellige båtforsikringer med ulik dekningsgrad. Som med bilforsikringen kan du normalt velge mellom ansvarsforsikring, delkasko, kasko og superkasko/toppkasko. En ansvarsforsikring dekker skader båten din påfører andre eller andres eiendeler som du får ansvaret for. Det er imidlertid viktig å være obs på at ansvarsfordelingen fungerer annerledes på sjøen sammenlignet med veien. Som båtfører er du kun ansvarlig for å dekke skader på motpartens båt dersom du har utvist uaktsomhet, og ikke hvis uhellet til eksempel skyldes en teknisk svikt. Ansvarsforsikring på båt dekker ikke skader på din egen båt.
Hvis du kjøper båtforsikring med delkasko, får du samme dekningen som en ansvarsforsikring ville gitt, og i tillegg skader på båten som skyldes brann, hærverk eller tyveri av båten. Noen ganger kan delkasko også dekke bagasje du har ombord. Hvis du vil ha en båtforsikring som også dekker skader egen båt, må du velge kasko. En kaskoforsikring dekker skader på båten som skyldes sammenstøt, kollisjon, grunnstøting, synking, kantring og lignende. Typisk vil kaskoforsikringen også dekke drivstoffskader, transportskader og opplagsutstyr. Hva som dekkes av båtforsikringene med superkasko kan variere, men det er ikke uvanlig at de dekker totalskader, utgifter du har i forbindelse med at båten er på reparasjon eller ferieavbrudd som følge av at båten ikke kan tas i bruk.
Det er først og fremst dekningsgraden og hvilken type båt du har som avgjør prisen på en båtforsikring. For en båt av mellomstor størrelse er det likevel vanlig å betale i underkant av 10.000 kroner i året for forsikringen. Prisen kan imidlertid være både høyere og lavere enn dette, avhengig av båttype og modell, motor, båtens alder og verdi, samt din egen skadehistorikk. Har du tidligere vært involvert i båtulykker, vil forsikringspremien bli høyere.
Siden båtforsikring er valgfritt lurer mange på om de egentlig trenger båtforsikring. I de fleste tilfeller er det lurt å kjøpe båtforsikring, men noen ganger kan det være unødvendig. For eksempel vil det sjeldent lønne seg å forsikre en liten robåt eller kano fordi skadepotensialet er såpass lite og skadene er gjerne relativt billig å utbedre slik at du kan ta på deg det økonomiske ansvaret selv, uten å gå til anskaffelse av båtforsikring.
Hvis du derimot har en båt med motor og av en viss verdi, så er det lurt å ha forsikring på båten. Selv om du er en dyktig båtfører, vet du aldri hva som kan skje. Husk at ansvarsfordeling på havet er annerledes, og at en annen båtfører ikke nødvendigvis må ta på seg ansvaret for skader vedkommende forårsaker på din båt. Ansvaret her gjelder som sagt bare når vedkommende har opptrådt uaktsomt. Derfor er det kanskje enda viktigere å ha kaskoforsikring på båt, enn på bil, da du i større grad kan forvente motparten å dekke skader vedkommende påfører din egen bil.
Det er særlig viktig å skaffe båtforsikring til båter av høyere verdi. Ulykker kan oppstå som følge av værforhold, andre båtførere eller hærverk. I tillegg kan båten bli stjålet. Har du en båt du har betalt veldig mye for, er det ekstra surt å ikke sitte igjen med noe hvis uhellet først skjer. Reparasjoner på dyre båter vil normalt også være nokså kostbare. Da er det en trygghet i å ha en forsikring som dekker slike reparasjoner. Når du skal velge båtforsikring er det viktig at du sjekker vilkårene og dekningsgraden nøye, da dette kan variere fra den ene forsikringen til den andre.
En båt kan gi mange gleder om sommeren, men for å ivareta båten på best mulig måte, bør du vurdere å registrere og forsikre båten. Til slutt har vi samlet noen gode råd i den forbindelse.
Det er riktignok frivillig å registrere mindre båter i småbåtregisteret, men i de fleste tilfeller får du ikke båtforsikring med mindre du registrerer den. Og hvis du likevel skulle få en båtforsikring uten registrering, er sjansene store for at du må betale høyere forsikringspremie eller høyere egenandel. Derfor er det lurt å registrere båten din i småbåtregisteret, særlig hvis du skal ha forsikre båten.
Hvis du skal kjøpe deg ny båt, bør du sjekke om båten er registrert i småbåtregisteret eller noen av de andre registrene som vi har snakket om i denne artikkelen. Dette for å forsikre deg om at du ikke kjøper tyvegods, og at selgeren er den rettmessige eieren av båten som selges. I tillegg kan du finne ut om det er heftelser på båten du kjøper.
Så du har bestemt deg for å forsikre og registrere båten din, men hvilken båtforsikring bør du velge? For å finne ut av det bør du sjekke hva slags båtforsikringer som tilbys av de ulike forsikringsselskapene og hvilken dekningsgrad de har. Hvis du har flere andre typer forsikring, lønner det seg ofte å samle alle forsikringene i ett og samme selskap. Da får du mange ganger en samlerabatt. Samlerabatt gis normalt når man er tre eller flere typer forsikring i ett selskap, og rabatten er gjerne på mellom 10 og 25 prosent.
Ønsker du hjelp med småbåtregisteret, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg