Vil du vite mer om MC-forsikring? Har du kjøpt deg motorsykkel eller går med planer om å kjøpe, men lurer på hva en forsikring vil koste deg? I denne artikkelen får du vite hva du må regne med å betale for MC-forsikring; det er nemlig mange faktorer som påvirker prisen. Vi redegjør også for flere begreper du bør kjenne til, slik at du kan spare penger og styre unna kostbare fallgruver. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Ønsker du pristilbud på MC-forsikring, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med et forsikringsselskap som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende.
De siste årene har salget av motorsykler skutt fart i Norge, og stadig flere velger å ferdes på to hjul. Særlig flere kvinner oppdager gledene ved å kjøre motorsykkel, og mange godt voksne menn som ikke har kjørt på noen år, tar frem skinndressen igjen.
Motorsykkel er imidlertid ingen billig hobby. I tillegg til innkjøpsprisen på selve motorsykkelen vil du måtte belage deg på en god del andre utgifter, som service, vedlikehold og ikke minst forsikring.
Alle kjøretøy som benyttes på offentlige veier, må være forsikret. Dette prinsippet gjelder for biler, traktorer - og motorsykler, tunge som lette. Har du ikke en gyldig ansvarsforsikring, vil du ikke få registrert motorsykkelen og har ikke lov til å bruke den. Skulle du kjøre med motorsykkelen i trafikken uten gyldig forsikring, for eksempel hvis avtalen har opphørt på grunn av manglende betaling, kan det få store konsekvenser. Blir du stoppet av politiet, vil du bli bøtelagt. Skulle du bli involvert i en ulykke, vil det kunne få svært store økonomiske konsekvenser, selv om det ikke var du som forårsaket ulykken.
En MC-forsikring er altså ikke noe du kan velge bort. Det du derimot kan velge, er hvor omfattende forsikringen skal være. Forsikring av motorsykler baserer seg i praksis på de samme prinsippene som bilforsikring. ATV-er, scootere, trehjulinger og snøscootere forsikres også på tilsvarende måte som motorsykler.
Når det gjelder prisen på MC-forsikring, varierer den en god del mellom forsikringsselskapene. Den desidert største prisfaktoren er imidlertid hvilken type motorsykkel du skal forsikre. En sykkel på tusen kubikk og med 180 hester vil være dyrere enn en sykkel på fem hundre kubikk og 40 hester. Enkelt sagt: En motorsykkel med stor motor er dyrere å forsikre enn en med mindre motor.
Gjennomsnittsprisen på å forsikre en motorsykkel ligger på ca 6.000 kroner i året. For en ny motorsykkel med kraftig motor kan prisen komme opp i 20.000 kroner eller mer.
Prisen på motorsykkelen er en også faktor som har mye å si for forsikringspremien. I tillegg spiller som sagt typen motorsykkel en rolle. Skal du forsikre en sportssykkel, vil det ofte være dyrere enn å forsikre en cruiser, selv om motoreffekten kan være mer eller mindre den samme. Dette har sammenheng med at visse typer motorsykler er mer utsatt for ulykker, skader og tyveri enn andre. Forsikringsselskapene baserer seg her på statistikk.
Andre faktorer som påvirker prisen, er:
Har du en veteran eller en klassisk motorsykkel, er disse som regel billigere å forsikre siden de gjerne kjøres ekstra varsomt og blir tatt spesielt godt vare på. Bor du i urbane strøk og er avhengig av å parkere i gata, vil du være mer utsatt for tyveri og hærverk enn hvis du bor på landet og parkerer i en låst garasje.
I tillegg til innkjøpsprisen på selve motorsykkelen er det viktig å huske på at du også vil trenge en del MC-utstyr. Hjelm er en selvfølge (og dessuten påbudt). I tillegg vil du trenge hansker, sko, kjøreklær til ulikt vær, ryggskinne og annet. Dette vil neppe koste deg mindre enn 10.000 kroner, gjerne en god del mer, avhengig av dine kvalitetskrav.
Selve motorsykkelen får du kanskje også lyst til å utstyre med bagasjeløsninger eller annet utstyr som vindskjerm, lys eller navigasjon. Sidevesker og toppbokser kommer i en rekke prisklasser. Går du for originale løsninger som er spesielt tilpasset din motorsykkelmodell, er dette som regel dyrere enn hvis du velger løsninger fra en tredjepart.
I tillegg må du betale årsavgift. I 2022 er denne på rundt 2.000 kroner. Hvis vi så legger til utgifter til service, vedlikehold, bensin og parkering, vil disse fort utgjøre 6.000 - 16.000 kroner i året.
Forsikringsbransjen benytter mange ulike begreper. Her er noen av de viktigste for motorsyklister:
Ansvarsforsikring: lovpålagt forsikring for alle motorkjøretøyer.
Bonus: For å sikre kundelojalitet har forsikringsselskapene ulike bonusordninger som lar kundene samle poeng, i praksis rabatter, jo lenger du kjører skadefritt mens du er kunde hos dem. Bonusen øker gjerne med 10% per år såfremt du fortsetter å kjøre skadefritt.
Toppbonus: Maksimal oppnåelige bonus, såkalt toppbonus, oppnår du som regel etter å ha kjørt skadefritt i fem år etter at du oppnådde 70% bonus. Har du oppnådd toppbonus og havner i en situasjon der du må benytte deg av forsikringen, kan du gjøre det uten å tape opparbeidet bonus.
Oppstartsbonus: Avhengig av konkurransesituasjonen tilbyr forsikringsselskapene av og til bonus til nye kunder. Man kan noen ganger få overført bonuser fra et tidligere kundeforhold til et nytt.
Bonustap: Havner du en situasjon der du må benytte deg av forsikringen, vil dette gå utover bonusen du har tjent deg opp. Havner du i en ulykke eller blir utsatt for en annen uønsket hendelse, men selv betaler for skaden, vil du beholde bonusen.
Premie: Også kalt forsikringspremie. Det vil si prisen på forsikringen, altså det du må betale.
Lett motorsykkel: Motorsykkel med slagvolum opp til 125 kubikkcentimeter og motoreffekt på maks 11 kW.
Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel med motoreffekt på maksimalt 35 kW, der forholdet mellom effekt og egenvekt er maksimalt 0,2 kW per kg.
Tung motorsykkel: Motorsykkel med større motor enn 35 kW. I utgangspunktet er tunge motorsykler dyrere å forsikre enn lette og mellomtunge.
Skal du kjøre motorsykkel på offentlig vei, kommer du ikke utenom forsikring - det vil si ansvarsforsikring. Det er altså ikke noe du kan velge eller påvirke utover valg av typen motorsykkel.
Hvorvidt du har behov for forsikring utover dette, kommer an på en rekke faktorer: Hvor mye erfaring du har, hvor stor økonomisk risiko du er villig til å ta, og hvor og hvordan du bruker motorsykkelen. Du bør altså først og fremst tenke gjennom både hvilken risiko du er villig til å ta, og hva du er villig til å betale.
Skulle du velge å kjøre motorsykkel uten gyldig ansvarsforsikring, løper du en betydelig risiko. Skulle du havne i en situasjon med alvorlig personskade, vil du kunne bli holdt økonomisk ansvarlig og måtte betale erstatning. I verste fall kan det dreie seg om millionbeløp.
Det er dessuten viktig å være oppmerksom på dette i situasjoner der du låner en motorsykkel av andre.
Det viktigste du må ta stilling til, er dekningsgraden til forsikringen. Dette har mye å si for prisen og har også store konsekvenser hvis du skulle komme ut for et uhell. Har du en splitter ny og kostbar motorsykkel, vil du nok også gjøre litt andre vurderinger enn hvis du kjøper en rimelig og godt brukt sykkel som allerede har noen skjønnhetsfeil.
Det er tre hovedtyper innen forsikring du må forholde deg til:
Ansvarsforsikring: Dette er den lovpålagte forsikringen alle motorsyklister må ha. Forsikringen dekker alle skader som måtte bli påført andre personer og deres kjøretøy, men den dekker ikke skadene på din egen motorsykkel.
Kasko: Har du forsikring med kasko, ofte kalt full kasko eller toppkasko, er de aller fleste skader dekket, også på din egen motorsykkel, herunder skader som følge av utforkjøring, velting, brann eller kollisjon. Tyveri er også dekket, og ofte er veihjelp inkludert. Forsikringen gjelder selv om ulykken er din egen skyld, med mindre det er snakk om grov uaktsomhet som for eksempel kjøring i rus.
Delkasko: Dette dekker mye av det samme som kasko, men en del forhold er ikke inkludert. For eksempel er skader som følge av velting, kollisjon eller utforkjøring ofte ikke dekket. Velger du delkasko, får du en rimeligere forsikring enn ved full kasko, men må altså være klar over hvilke begrensninger som gjelder.
Når det gjelder både kasko og delkasko, kan betingelsene variere mye mellom de ulike forsikringsselskapene. Det er derfor lurt å lese gjennom betingelsene i avtalen før du signerer. Noen forsikringsselskaper tilbyr også kaskoforsikringer med ekstra god dekning. Disse går ofte under betegnelser som “super”, “extra”, “pluss” og tilsvarende.
Som motorsyklist har du diverse kjøreutstyr som dress, støvler og hjelm. Og motorsykkelen har gjerne også fastmontert eller avtagbart ekstrautstyr som sidevesker, vindskjermer, navigasjon og annet. Noe av dette kan være dekket av kasko og til og med delkasko, men her varierer praksisen en god del mellom de ulike selskapene. Tar du opp banklån med pant i motorsykkelen, vil banken som regel kreve at du tegner forsikring med kasko.
Det å kjøre motorsykkel er forbundet med en god del risiko, og dette gjenspeiles i forsikringsprisene og -betingelsene. Vær spesielt oppmerksom på hvilke typer ulykker som dekkes. Selv om du har full kasko, er det faktisk ingen automatikk i at du er dekket i tilfelle utforkjøring eller velt. Og siden dette utgjør en større andel av de totale ulykkene enn kollisjon (som alltid er dekket), bør du velge en forsikring som har dette inkludert.
Kjører du motorsykkelen din på bane, bør du kontakte forsikringsselskapet for å forhøre deg om dette er dekket av din forsikring og eventuelt om du bør utvide forsikringen.
Uansett hvilken type forsikring du trenger, er det en god idé å bruke litt tid på å sjekke prisene hos flere aktører. Hvis du for eksempel undersøker prisen hos tre-fire ulike forsikringsselskaper, vil du ha et rimelig godt sammenligningsgrunnlag.
De fleste forsikringsselskapene har søkemotorer på nettet som lar deg hente inn pristilbud tilpasset nettopp deg med noen få klikk. Du legger da inn informasjon om hva slags motorsykkel du kjører, din alder, ditt bosted, din kjørehistorikk, og så videre. Slik kan du enkelt sammenligne de ulike tilbudene forsikringsselskapene sender deg og få et inntrykk av prisnivåene. Du kan også bruke en generell forsikringskalkulator, men vil da kun få et omtrentlig prisbilde.
Det å kjøpe motorsykkel er noe man først og fremst gjør med hjertet. Det dreier seg om lidenskap, livsstil og identitet. Noen er opptatt av fart, andre vil cruise rolig av sted, noen vil slå seg løs i terrenget og noen vil dra på langtur på kontinentet. Og da velger man drømmesykkelen ut fra dette.
Hvilken type motorsykkel du velger, vil imidlertid være helt avgjørende for hva du må betale for forsikringen. Et godt råd er derfor å sjekke prisene på forsikring samtidig som du vurderer hvilken motorsykkel du vil kjøpe. Hvis du signerer kjøpekontrakten uten å orientere deg om forsikring, kan du få deg en ubehagelig overraskelse. Forsikringen utgjør nemlig en stor del av totalregnskapet for en motorsykkel.
Hvis valget ditt står mellom to motorsykler med ulike motorstørrelse (effekt), er sjansen stor for at du vil kunne spare mye penger på å velge den med den minste motoren.
Velger du å kjøpe brukt motorsykkel fremfor en ny, vil du kunne spare penger på ikke bare selve sykkelen, men også forsikringen. Her er det imidlertid viktig å huske på at en ny og moderne motorsykkel ofte er utstyrt med viktige sikkerhetssystemer som ABS-bremser; faktorer som bidrar til redusert risiko for ulykker og som påvirker prisen på forsikringen tilsvarende.
Har du en motorsykkel over flere år, kan det hende det er smart å justere forsikringen. La oss si at du kjøper en ny motorsykkel og forsikrer den med kasko. Etter noen år vil verdien av motorsykkelen bli redusert, og det kan da være fornuftig å gå over til delkasko.
Et alternativ - og ofte et godt kompromiss - kan være å velge full kasko, men med høyere egenandel. Går du fra en egenandel på for eksempel 7.000 til 14.000 kroner, vil du kunne beholde fordelene med full kasko dekning, men spare 1.000 - 2.000 kroner på premien.
Tenk også over hvordan du kommer til å bruke motorsykkelen. Har du planer om å dra på langtur utenfor Norge, vil du kanskje ha en forsikring som dekker veihjelp utenfor landets grenser.
Er du en av de mange som drømmer om motorsykkel, men ikke har tatt skrittet fullt ut enda? I så fall kan det hende at denne artikkelen vil interessere deg.
Ønsker du pristilbud på MC-forsikring, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med et forsikringsselskap som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg