Vil du vite mer om skjermforsikring og hva du gjør hvis mobilskjermen knuses? Er du usikker på hvordan du kan forsikre mobilen din generelt, og hvilken forsikring som vil passe dine behov best? I denne guiden forteller vi deg mer om hvilke forsikringer som dekker skjermreparasjon, og hvilke som ikke gjør det. I et hav av forsikringer kan det være vanskelig å velge den riktige, som dekker akkurat det du trenger. Er du usikker på hvor og hvordan du kan få skjermen reparert, og hvor mye det vil koste? Les denne guiden, så vet du hvordan du får hjelp når skjermen knuser!
Ønsker du hjelp med knust skjerm, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Litt under to millioner smarttelefoner blir solgt i Norge hvert år, og én av fire kommer mest sannsynlig til å oppleve å miste mobilen i bakken eller skade den på annet vis. I forhold til for bare noen år siden er smarttelefonen i dag ikke bare et kommunikasjonsverktøy, men også et verktøy for underholdning, planlegging, forhandling, navigering, og mye mer. Fordi telefonene for det meste befinner seg i hendene våre, er risikoen for å slippe den i bakken i et uheldig øyeblikk, blitt mye større enn før.
Du som ikke har forsikret mobilen via innboforsikring eller egen mobilforsikring, eller er usikker på om du har slike forsikringer, vil måtte dekke hele kostnaden for reparasjon av en ødelagt mobil av egen lomme. Har du for eksempel en iPhone 12 Pro Max, vil et skjermbytte kunne koste deg mellom 4.000 og 9.000 kroner, alt ettersom hvor du reparerer den og hvor stor skaden er. Det er faktisk kun noen få tusenlapper billigere enn å kjøpe deg en splitter ny smarttelefon. De aller fleste kan si seg enig i at det ikke er en spesielt hyggelig – eller bærekraftig – sum å betale for en knust skjerm. En av de beste måtene å beskytte deg selv og sparegrisen fra unødvendige kostnader på er derfor å forsikre mobilen, noe du kan gjøre på flere måter.
Flere forsikringstyper vil kunne gi deg god dekning i eventuelle skadesaker, og i noen tilfeller vil en god forsikring til og med kunne gi deg full erstatning for den ødelagte smarttelefonen din. I avsnitt 4, “Skjermforsikring”, redegjør vi hva de ulike forsikringene er, og hvilken dekning de kan gi. Det er også greit å merke seg at selv om mobilen fortsatt fungerer etter å ha fått en smell i bakken, bør den sendes på verksted så snart som mulig. Har den fått skade på indre komponenter, kan den nemlig slutte å fungere ganske kjapt – og dermed koste deg mer.
Her har vi samlet noen sentrale begreper som kan være nyttige for deg å vite litt mer om når du leser deg opp på ulike skjermforsikringer:
En sikkerhetskopi er en ekstra kopi av data, for eksempel på mobilen, og burde lagres et annet sted enn der originaldataene befinner seg. Ofte kan dette være en skylagringsplass som iCloud, eller på en harddisk. En sikkerhetskopi vil sikre at viktige data ikke forsvinner i tilfelle mobilen, eller datamaskinen, blir helt eller delvis skadet.
En mobiloperatør defineres som en leverandør av trådløse tjenester som for eksempel kommunikasjon og internett. Per 2022 har vi 25 norske mobiloperatører, blant andre Telia, Talkmore, Telenor, Ice og OneCall.
Berøringsfunksjonen, også kalt kapasitiv fingersensor, er en mange komponenter smarttelefonene våre er bygd opp av. Akkurat berøringssensoren er fullstendig avgjørende for hvordan vi bruker mobilen vår, fordi denne er koblet til et strømførende rutenett i skjermen. Når noe som leder strøm, kommer borti skjermen, vil det oppstå en forstyrrelse i rutenettet, og sensoren kan regne ut hvor bevegelsen er. Med andre ord må berøringssensoren være intakt for at man i det hele tatt skal kunne bruke mobilen.
En uavhengig reparasjonsleverandør er selskaper eller enkeltstående teknikere som tilbyr reparasjon, for eksempel på elektronikk, utenfor merkeverksted. Med andre ord er dette verksted som tilbyr reparasjonsservice utenom kjente elektronikkfirma som Elkjøp, Power, Eplehuset og lignende.
Et polisenummer er det samme som forsikringsnummer, og er unikt for hver forsikringsavtale du har.
Egenandel i forbindelse med forsikring er en forhåndsbestemt minstekostnad som du selv må betale dersom du søker om erstatning som følge av tyveri eller skade på telefonen din.
Mobilbytte er en avtale man inngår med mobiloperatøren ved kjøp av ny mobil. Mange operatører tilbyr denne tjenesten som en del av mobilabonnementet. Som oftest følger skjerm- og skadeforsikring med på kjøpet, og når den gitte bindingstiden er over, kan man bytte mobilen inn mot en ny.
Det er ikke uvanlig å bli litt stressa når man knuser skjermen på mobilen. Les videre, så skal vi fortelle deg, steg for steg, hva du kan gjøre for å minimere skadene – og kostnadene.
1) Test berøringssensoren og sjekk om den fortsatt er intakt.
2) Ta full back-up før du sender telefonen på reparasjon, gjerne via skylagring. Gjør du ikke det, kan du risikere å miste alle bilder, videoer, notater og annet viktig innhold. Er du usikker på hvordan du kan ta back-up av Apple- eller Android-enheter? Både Apple og Google har god informasjon på sine nettsider om hvordan du kan gjøre dette.
3) Meld inn skade til forsikringsselskapet ditt. Hvis du har forsikring gjennom abonnementet hos mobiloperatøren din, kan du eventuelt kontakte disse. Finn fram forsikringsbevis, polisenummer, og IMEI-nummeret (serienummeret) til mobilen, så går registreringen kjappere. Er du usikker på hvor du finner IMEI-nummeret til mobilen din, kan du sjekke telefoninstillingene eller telefonens originalforpakning. Du kan også melde inn skaden via kontaktskjema på nett. De aller fleste selskap tar kontakt med deg via e-post når saken er ferdigbehandlet.
4) Reparer telefonen snarest! Når forsikringssaken din er blitt godkjent, bør du sende mobilen til reparasjon så fort som mulig. Selv om den stadig fungerer etter et hardt fall, kan den nemlig slutte å fungere svært plutselig dersom indre komponenter har blitt skadet. Husk også at bare én dråpe vann kan gi fatale følgeskader dersom den havner i en sprekk i skjermen.
Mange selskap, blant andre Telenor, har flere reparasjonsalternativer. Hvilket du burde velge, kommer an på dine behov og hva du har mulighet til å gjøre selv der du er. Er du nysgjerrig på hva de ulike alternativene innebærer, kan du lese mer om hver enkelt av dem på Telenors nettsider.
Hva er en skjermforsikring? Denne typen forsikring dekker skade på skjerm, frontkamera og fingeravtrykkssensoren ved vanlig bruk av mobilen. Inngikk du en mobilbytte-avtale da du kjøpte telefonen, kan det godt hende at skjermforsikring er inkludert i prisen. Hos de aller fleste skjermforsikringer vil egenandelen du må ut med ved et skjermbytte, bli betraktelig lavere enn kostnaden for å bytte skjerm uten noen forsikring. Blir du nødt til å betale for skjermbytte uten forsikring, kan kostnaden ligge på mellom 1.500 og 8.000 kroner, samme om du har en iPhone, en Samsung-telefon eller en annen type smarttelefon. Jo dyrere mobil, jo dyrere skjermbytte.
I dette avsnittet gjør vi rede for hvilke forsikringer som kan gi god dekning dersom du ikke har tegnet egen skjermforsikring på telefonen din.
Innboforsikring: Denne typen vil dekke skader på alt av innbo og løsøre i hjemmet ditt. Som regel inkluderer dekningen tyveri, hærverk, og tap av eiendeler som følge av brann, flom eller lignende, både i bolig og garasje. Innboforsikringen dekker i mange tilfeller skader på mobil, men vær oppmerksom på at egenandelen her kan være høy.
Reiseforsikring: En reiseforsikring dekker i utgangspunktet kun tap av mobil på reise dersom den går tapt sammen med bagasje eller ved tyveri.
Verdisakforsikring: Denne typen forsikring kan være gunstig å ha dersom du har en spesielt dyr mobil.
Ulykkesforsikring: Men en slik forsikring får du dekket personskade som følge av ulykker i fritiden din, enten det skjer hjemme eller andre steder. Erstatningsutbetalingen kommer som regel i form av en engangsutbetaling, og summen varierer ut i fra omfanget av skaden.
Slike forsikringer tilbys av mange ulike forsikringsselskap, blant andre Gjensidige, If og Storebrand. Undersøk gjerne hva slags behov du har før du inngår nye forsikringsavtaler, da dekningsgraden ofte kan overlappe fra avtale til avtale. På den måten kan du spare deg selv for både en god del hodebry og en god del kroner.
Selv om en innbo- eller verdisakforsikring vil kunne dekke eventuelle reparasjonskostnader i en skadesak, kan det likevel lønne seg å investere i en skjermforsikring, og det av flere grunner. Noen forsikringer har nemlig høyere egenandeler enn andre, og dersom visse vilkår ikke er innfridd, kan det også påløpe gebyrer. Som nevnt er det mange mobiloperatører som tilbyr skjermforsikring som en del av mobilabonnementet når du kjøper ny telefon.
En stor fordel ved anskaffelse av skjermforsikring er at denne ofte gir rett på service over hele verden. Det vil si at telefonen din mest sannsynlig vil være dekket selv når du er på reise utenfor Norge. Enkelte selskap vil kunne kan tilby service i de aller fleste Europeiske land, og i enkelte steder i USA. Noen avtaler er også mulig å overføre til andre kunder i det samme selskapet.
Ved kjøp av ny telefon vil det alltid medfølge garanti og reklamasjonsrett. Utover denne kan du investere i en tilleggsavtale, som tilbys hos flere forhandlere. Hos Elkjøp, for eksempel, kalles denne en Trygghetsavtale. En slik avtale dekker alle fall-, fukt- og støtskader, lynnedslag og andre uhell. I de aller fleste tilfeller vil en Trygghetsgaranti, ved knust skjerm, gi deg rett på en helt ny telefon, da skjermbytte ofte er enda dyrere.
Enten du velger en Trygghetsavtale hos Elkjøp eller en skjermforsikring hos Telia, Talkmore eller Ice, vil de generelle forsikringsvilkårene være ganske like. Vilkårene nedenfor er spesielt greie å merke seg, og skulle du noensinne havne i en situasjon der du trenger å sende telefonen til reparasjon, er du med dette godt forberedt:
Dersom du vil ha tilbud på skjermforsikring fra flere ulike forsikringsselskaper, kan du henvende deg til oss i Forsikringsmart, så hjelper vi deg.
Enten du har forsikring på mobilen eller ei, vil det neppe være særlig gøy å plutselig bli mobilløs. Ønsker du å forhindre unødig bruk av tid og midler på langtekkelige reparasjoner, er det flere grep du kan ta – både før og etter et eventuelt uhell.
I dagens samfunn har telefonen blitt et essensielt hverdagsverktøy som gjør livet mye lettere for mange forbrukere. Ved å følge disse rådene, i tillegg til å passe på å oppdatere telefonen i takt med nye programvarer, vil du og den lille, teknologiske assistenten din være godt rustet for et langt og godt liv sammen – uten at du nødvendigvis trenger å betale så mye ekstra for det.
Ønsker du hjelp med knust skjerm, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg