Vil du vite mer om skademelding? Hvis du opplever tap eller skade, må du sende inn en skademelding for å få erstatning fra forsikringsselskapet. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva en skademelding er, hvordan du bør gå frem for å fylle den ut, hva du bør huske å dokumentere og mye mer. Vet du hva du bør gjøre hvis motparten ikke ønsker å samarbeide om utfylling av skademelding etter en bilulykke? Les denne guiden, så vet du hvordan du skal forholde deg til skademeldingen.
Ønsker du hjelp med skademelding, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Hvis du har forsikring og blir utsatt for en hendelse som fører til tap for deg, kan du ha rett på erstatning fra forsikringsselskapet ditt. Erstatning utbetales bare dersom vilkårene i forsikringsavtalen er oppfylt, og for at forsikringsselskapet skal kunne vurdere nettopp dette, må du i mange tilfeller sende inn en skademelding. Informasjonen du må oppgi i skademeldingen vil avhenge av hva slags type forsikring du har og hva skaden gjelder. Det kan være nødvendig å sende inn skademelding i forbindelse med personskade, skade på bil, båt, bolig, eiendeler, dyr, skader og tap som oppstår i forbindelse med en reise og så videre. Forsikringsselskapene har egne skademeldingsskjemaer som kan fylles ut på papir eller digitalt.
Generelt må du i skademeldingen oppgi informasjon om deg som forsikringstaker og gi en mest mulig detaljert og korrekt beskrivelse av hendelsen som har oppstått og som skal utløse erstatningsansvar for forsikringsselskapet. En forsikring er ment å skulle dekke deg som forsikringstaker mot økonomisk tap som følge av ulike typer hendelser. Det kan være skader på bilen din som følge av en kollisjon i trafikken, innbrudd i huset ditt, naturkatastrofer som forårsaker skader på bolig eller andre eiendeler, eller eiendeler du blir frastjålet mens du er på reise i Norge eller i utlandet. Forsikringen fungerer slik at du betaler et bestemt beløp til forsikringsselskapet mot at forsikringsselskapet dekker eventuelle tap som kan relateres til forsikringen du har. På den måten tar forsikringsselskapet på seg risikoen vi møter i ulike situasjoner i livet. Som regel brukes en skademelding for å rapportere om skader som har forårsaket økonomisk tap og som danner grunnlag for et eventuelt erstatningskrav.
Hvis du blir utsatt for en yrkesskade, er det normalt arbeidsgiveren din som skal sende inn skademelding til NAV. Det hender imidlertid at arbeidsgiveren unnlater å sende inn skademeldingen til NAV, enten fordi de ikke vet at det må gjøres eller fordi de ikke har yrkesskadeforsikring for sine ansatte, som forøvrig er lovpålagt. Hvis ikke arbeidsgiver sender inn skademelding på dine vegne, er det viktig at du gjør det selv på NAVs hjemmesider. Når det gjelder andre typer forsikringer som du har med et privat forsikringsselskap, må du benytte deg av selskapets skademeldingsskjemaer. Les videre for å få vite mer om hvordan du sender inn skademelding!
Det er mange som ikke har noen særlig erfaring med bruk av forsikring. Hvis det gjelder deg, opplever du kanskje at en del ord og uttrykk som brukes i forbindelse med forsikring, virker uklare. Vi skal derfor se nærmere på et lite utvalg av sentrale begreper knyttet til forsikring:
Egenandel: Når du tegner forsikring, må du velge hvor høy egenandel du vil ha. Egenandelen er den kostnaden du betaler selv når du blitt utsatt for en skade. Velger du høy egenandel, blir forsikringspremien lavere, mens hvis du velger å betale en lavere egenandel, må du regne med å betale høyere forsikringspremie.
Forsikringspremie: Mange lar seg forvirre av ordet forsikringspremie fordi vi gjerne forbinder ordet "premie" med en gevinst eller noe man får. I denne sammenheng brukes imidlertid ordet forsikringspremie som et annet ord for forsikringspris. Det er altså prisen du betaler for forsikringen.
Forsikringsvilkår: Forsikringsvilkårene skal fremgå av forsikringsavtalen mellom deg og forsikringsselskapet. I forsikringsvilkårene finner du ut hva som dekkes av forsikringen og hva som ikke dekkes. Som regel finner du generelle vilkår som gjelder alle forsikringer, vilkår som gjelder for en spesifikk type forsikring, og særvilkår som gjelder for tilleggsdekninger. For eksempel er det vanlig at forsikringsselskapene har et vilkår om at en reiseforsikring ikke dekker reiser i krigsområder. Ofte er det mulig å utvide dekning på de fleste typer forsikring.
Bonus: En bonus er en del av et belønningssystem som brukes på bilforsikringer. Bonusen fungerer som en type rabatt. Jo høyere bonus du har, desto billigere blir bilforsikringen. Normalt øker bonusen med 10% for hvert år med skadefri kjøring, opptil maksimalt 70%. På denne måten blir forsikringen billigere hvis du kjører fint og unngår skader, mens den i motsatt tilfelle blir dyrere.
HELFO: Hvis du har vært utsatt for en yrkesskade og har behov for å få dekket utgifter til medisiner og/eller behandling av yrkesskaden, må du få et vedtak om yrkesskade fra NAV. Med dette vedtaket kan du kreve refusjon fra HELFO til denne typen utgifter. Merk at forsikringsselskap flest ikke vil dekke utgifter som ellers kunne blitt dekket av HELFO. Du må sende kravet til HELFO senest seks måneder etter at du pådro deg utgiften.
Samlerabatt: Mange forsikringsselskaper tilbyr såkalt samlerabatt dersom du samler 3 eller flere ulike typer forsikring i ett og samme forsikringsselskap. Normalt vil samlerabatten variere mellom 10% og 25%. Derfor lønner det seg ofte å samle alle forsikringene dine i samme selskap.
Hvordan du skal gå frem for å sende inn skademelding, avhenger av hva slags type forsikring du har. Vi skal derfor se nærmere på et konkret eksempel her som gjelder skademelding for bilforsikring. Før var det bare mulig å sende inn bilskademelding på papir, men skademeldingen har nå fått en heldigitalisert løsning slik at du kan fylle ut skademeldingen på nett eller på telefonen din. Hvis du heller foretrekker å skrive på papir, på den tradisjonelle metoden, kan du få bilskademelding hos biltilsynet, på NAF-stasjoner eller fra forsikringsselskapet ditt. Bilskademeldingen er internasjonal og er utformet på samme måte på alle språk. Det er lurt å ha en bilskademelding liggende i bilen din.
Selve skjemaet er enkelt å fylle ut og du blir veiledet gjennom hele prosessen når du starter øverst på første side. Bilskademeldingen består av fire deler og det er gjennomslag på papirversjonen slik at begge parter som er involvert i en bilulykke får hver sin like del. Første siden skal dere fylle ut sammen, mens de to siste delene (kalles side 2) må dere fylle ut hver for dere. Her får dere blant annet spørsmål om kjøreforhold, vei og fart. I tillegg kan dere her gi en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet. Det er viktig at denne delen er utfyllende og detaljert fordi informasjonen her vil brukes til å avgjøre skyld og erstatningsansvar. Hvis du gir for lite informasjon, kan det føre til lengre saksbehandlingstid og eventuelt behov for ytterligere korrespondanse med forsikringsselskapet.
Husk at poenget ikke er å fordele skyld, men å gi en så korrekt beskrivelse av hendelsesforløpet som mulig slik at forsikringsselskapene kan ta stilling til skyld. I noen tilfeller er det vanskelig å få motparten til å samarbeide og kanskje vedkommende ikke ønsker å fylle ut skademelding sammen med deg. Da er det viktig at du noterer deg bilens registreringsnummer og hvis mulig, navn og adresse, samt en erkjennelse av at hendelsen fant sted. Mange ganger kan det være vanskelig å vite hvem som har ansvaret i bilulykker. Derfor er det viktig å prøve å sikre bevis på hva som har skjedd, for eksempel ved å ta bilder.
Selv om eksempelet ovenfor gjelder skademelding som en del av bilforsikring, kan det være aktuelt å sende inn skademelding i relasjon til flere andre typer forsikring også. Vi skal her se nærmere på noen andre typer forsikring som krever at du sender inn skademelding for å få utbetalt erstatning.
En innboforsikring er en type forsikring som dekker tap eller skader på eiendeler du har i huset ditt. Den dekker ikke skader på selve huset, men på alle andre eiendeler som ikke er fastmontert til huset ditt. Det kan for eksempel være TV, sofa, mobiltelefon, møbler og alt annet innbo. Hvis du er skikkelig uheldig opplever brann i hjemmet ditt, kan du risikere å miste alle eiendelene dine. Til sammen er det sannsynligvis snakk om veldig høye verdier. Hvis du da ikke har innboforsikring, risikerer du i verste fall å sitte igjen uten noen ting. Innboforsikringen kan også benyttes ved tap av mindre eiendeler, for eksempel i forbindelse med tyveri eller innbrudd. Utsettes eiendelene dine for skade, må du sende skademelding til forsikringsselskapet ditt for å få erstatning.
Mens innboforsikringen dekker løsøre i boligen, dekker boligforsikringen skader på selve huset og andre gjenstander som er fastmonterte til huset, for eksempel kjøkken- og baderomsinnredning. Boligforsikring, eller husforsikring som det også kalles, er bra å ha dersom huset utsettes for skader i forbindelse med naturskader, ekstremvær, brannskader, vannskader, vannlekkasjer og lignende. I tillegg får du dekket skader på huset som oppstår i forbindelse med innbrudd (knuste vinduer, ødelagte dører og lignende). Vær oppmerksom på at boligforsikringen ikke alltid dekker skader som forårsakes av skadedyr, insekter, råte, sopp og lignende. Noen ganger krever slik dekning tilleggsforsikring eller en utvidelse av dekningsgrad.
Hvis du er mye ute å reiser, bør du ha en reiseforsikring. Reiseforsikringen kommer godt med dersom du må avlyse reisen på grunn av sykdom eller en ulykke, hvis du mister bagasje eller blir frastjålet eiendeler mens du er i utlandet, og hjemreise som er nødvendig på grunn av din egen helse, eller sykdom eller død i nær familie. Merk at dekningsgraden på reiseforsikringer kan variere en del fra det ene forsikringsselskapet til det andre, og vanligvis kan man velge mellom en reiseforsikring som gjelder hele året eller som bare gjelder en enkelt reise. Hvis du opplever tap på reisen som kvalifiserer til erstatning, må du sende inn skademelding til forsikringsselskapet ditt.
Skademeldinger benyttes ofte i forbindelse med bilforsikring. Det finnes i hovedsak tre forskjellige typer bilforsikring, og disse kalles ansvarsforsikring, delkasko og fullkasko. Etter bilansvarsloven må du ha ansvarsforsikring for å kunne bruke bilen din. En ansvarsforsikring dekker skader på andre mennesker, på andres bil eller på andres eiendom som påføres av din bil og som du er ansvarlig for. Ansvarsforsikringen dekker ikke noe utover dette og den er altså minimumskravet hva gjelder bilforsikring.
I de fleste tilfeller anbefales det uansett å skaffe delkasko eller fullkasko for å også være sikret mot skader på din egen bil. Med delkasko får du samme dekning som i ansvarsforsikringen, men du er i tillegg dekket mot skader på din egen bil dersom skadene ikke forårsakes av deg selv. Det vil si at du med delkasko får dekket skader som følge av lyn, tyveri, brann og lignende. Hvis du vil være sikret mot skader på din egen bil, også de som forårsakes av deg selv, må du skaffe fullkasko. Da får du inkludert alt som dekkes av ansvarsforsikring og delkasko, og i tillegg skader på egen bil som du selv er skyld i.
Prisen for bilforsikring avhenger først og fremst av hva slags type forsikring du velger. Ansvarsforsikring er naturligvis det rimeligste, og fullkasko er dyrest. I gjennomsnitt betaler vi cirka mellom 10.000 og 15.000 kroner i året for bilforsikring, men det er store variasjoner fordi prisen avhenger av mange faktorer som vil slå forskjellig ut fra person til person. Prisen avhenger blant annet av hvilken type bil du kjører, om du har lang kjøreerfaring, om du har omfattende skadehistorikk, hvor mye du kjører for hvert år og hvor høy egenandel du velger. Hvis du ønsker å motta tilbud på bilforsikring fra flere forsikringsselskap, kan du kontakte oss i Forsikringsmart, så hjelper vi deg!
Helt til slutt gir vi deg noen gode råd knyttet til skademelding og valg av forsikring:
Hvis du er uheldig og skader deg på jobb og i den forbindelse skal sende inn skademelding, er det viktig at du oppsøker lege eller legevakt så fort det lar seg gjøre, slik at du kan dokumentere skadene du har pådratt deg. Hvis du venter for lenge, risikerer du at forsikringsselskapet i ettertid argumenterer for at skadene kan ha blitt påført på et senere tidspunkt og ikke har noe med ulykken på jobb å gjøre.
Om du blir utsatt for en bilulykke eller kollisjon som involverer en annen bilfører, bør du så langt det lar seg gjøre forsøke å dokumentere nøyaktig hva som har skjedd, gjerne med bruk av bilder. Hvis du ikke har tilstrekkelig dokumentasjon, blir det vanskeligere for forsikringsselskapene å fordele skyld, og du risikerer da at begge parter må dekke egne skader. I utgangspunktet er det føreren som har brutt trafikkreglene eller opptrådt uaktsomt som har skylden. I noen tilfeller gjelder det begge parter.
Dersom du er usikker på om du skal velge delkasko eller fullkasko på bilen din, bør du tenke over hva bilen din er verdt. Som regel er det ikke lønnsomt med fullkasko dersom bilen din er verdt mellom 50.000 og 100.000 kroner fordi egenandelen i slike tilfeller vil være nokså høy. Er bilen din verdt mer enn 100.000 kroner, kan fullkasko være et godt alternativ.
Ønsker du hjelp med skademelding, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg